Endaze nedir?
Metrenin uzunluk ölçüsü olarak kullanılmasına kadar arşınla beraber kullanılan bir ölçü. Metre hesabıyla bu 65 cm’dir. Farsça endahten mastarından türetilen endaz kelimesinin sonuna bir ha ilavesiyle küçük arşın manasına gelir
Sözlükte "Endaze" ne demek?
1. Altmış beş santimetre boyunda bir uzunluk ölçüsü.
Cümle içinde kullanımı.
Mürüvvete endaze olmaz.
Gemicilikte Endaze
Endaze; gemi en kesitlerinin (postalarının), profil ve su hatları görüntüsünün teknik resim kuralları dışında ek kabullerle çizim kağıdı üzerinde gemi formunun ifadesidir.
Endaze Teorisi
Endaze Teorisi
Bir geminin boy simetri eksenine dik, yatay ve paralel düzlemler ile ara kesitlerini göz önüne alalım. Şimdi bu kesitler oldukça sık olarak seçilirse kıçtan başa kadar gemi formunun nasıl değiştiği açıkça görülür. Aynı işlemi su hattına paralel olarak birbirine paralel birçok düzlemlerle keserek de yapabiliriz. Böylece aşağıdan yukarıya doğru gemi kesitlerinin nasıl değiştiği görülür. Boy simetri eksenine dik enine düşey düzlemler ile gemi ara kesitlerini veren düzlemlere posta düzlemleri, yatay düzlemler ile gemi ara kesitlerini veren düzlemlere su hattı düzlemleri, boy simetri eksenine paralel ve düşey düzlemler ile gemi ara kesitlerini veren düzlemlere ise batok düzlemleri denir.
Eğer bu üç tip düzlemlerle geminin ara kesitlerini sistematik olarak çizip bir düzen dâhilinde sıralarsak geminin endaze planını çizilmiş olur. Gemiye ait diğer herhangi bir kesit elde edilmek istendiğinde endaze planındaki verilerden hareket edilerek çizilebilir. Posta kesitleri görünüşünü içine alan plana gövde planı veya en kesitleri planı denir. Su hattı düzlemlerinin kesitlerini gösteren plana su hatları planı veya resmi denir. Batok düzlemleriyle ara kesitleri gösteren plana ise profil veya batok eğrileri planı (profil resmi) denir.
Gemi resmi, inşaatı düşünülen bir geminin formunu kağıt üzerinde tanımlamaktır. Gemi formunu tanımlayan bu çizime form planı veya endaze resmi adı verilir.
ENDAZEYİ OLUŞTURAN TEMEL HAT ve DÜZLEMLER
ENDAZEYİ OLUŞTURAN TEMEL HAT ve DÜZLEMLER
ENDAZE ÇİZİMİ
POSTA KESİTLERİ (EN KESİTLERİ)
Tanım:
Geminin boyuna simetri eksenine dik ve düşey bir
düzlem ile geminin ara kesitini
dikkate aldığımızda, bu ara kesitin LWL ile B.L arasındaki kesit alanına en
kesit alanı, bu alanların gemi boyunca dağılımını gösteren eğriye de en kesit alanları eğrisi denir.
EN KESİT EĞRİLERİ
POSTA KESİTLERİNİN ÇİZİMİ
•Dikey doğrultuda orta eksen (center line )
çizilir.
•Orta eksene dik yatay bir doğru çizilir (BL=WL0)
•B / 2
genişliği orta kesitin sağına ve soluna işaretlenir.
•İşaretlenen
bu noktalardan orta eksene paralel yardımcı çizgiler çizilir.
Geminin draft yüksekliği B.L. den
itibaren orta eksen üzerinde işaretlenir.
Geminin draftı, verilen su hattı sayısına (bu örnekte 6 ) bölünerek su hatları arasındaki mesafe tespit edilir (WL0, WL1, WL2, WL3, WL4, WL5 WL6).
Geminin draftı, verilen su hattı sayısına (bu örnekte 6 ) bölünerek su hatları arasındaki mesafe tespit edilir (WL0, WL1, WL2, WL3, WL4, WL5 WL6).
WL0, WL1, arası mesafe
bilindiğine göre bu değer 2 ye bölünerek WL1/2 nolu su
hattının yeri bulunur.
Bu noktalardan WL0 su
hattına paralel diğer WL1, WL2, WL3, … nolu su
hatları da çizilir.
Gemi fribordu
hesaplanır; WL6 su hattı çizgisinden yukarıda işaretlenir ve su hatları
çizgilerine paralel bir yardımcı çizgi çizilir.
0.postadan 5.postaya
kadar olan posta kesitlerinin (kıçtan gemi ortasına kadar olan postalar) sol yarısı C.L(merkez
hattı) ekseninin sol tarafına, 5.postadan 10. postaya kadar posta kesitlerinin
(gemi ortasından başa kadar olan postalar) sağ yarıları da C.L. ekseninin sağ
kısmına çizilir.
Posta en kesit çizimi 0.
postadan başlatılır.(Ofset tablosuna bakarak.)
Ofset tablosunda bulunan
her postanın karşısındaki su hattı değerleri ait olduğu su hattı üzerinde orta
eksenden itibaren işaretlenir.
Uygun çizim takımları
ile bu noktalar birleştirilir.
Diğer
postalar için aynı işlemler tekrarlanır
BATOK EĞRİLERİ)
Tanım:
Geminin
boy simetri eksenine paralel ve düşey olarak uzanan ve batok düzlemi
denilen düzlem ile gemi formunun ara kesitine batok eğrisi denir.
Endaze
resmi çizilen bir geminin batok eğrilerine bakarak formunun düzgün olup
olmadığı anlaşılabilir. Yani batok eğrileri bir çeşit kontrol eğrileridir ve ihtiyaca göre istenilen
sayıda çizilebilir.
Batoklar kontrol eğrileridir,
posta kesitleri ve su hatları eğrilerinde olduğu gibi“düzgün” bir forma sahip
olmalıdır.
Batoklarda görülecek kırıklık veya
süreksizlikler, posta kesitleri ve/veya su hatlarındaki hataları işaret
etmektedir. Dolayısıyla süreksizlik noktaları posta kesitleri ve su hatları
resminde tekrar kontrol edilerek gerekli düzeltmeler yapılmalıdır.
Form planlarındaki bütün
resimler birbirleriyle bağlantılı olduğundan herhangi bir resimde yapılacak
değişiklik, diğer resimde de mutlaka gerçekleştirilmelidir
(BATOK EĞRİLERİNİN ÇİZİMİ)
Ofset
tablosundan yararlanılarak oluşturulan en kesit eğrileri yan görünüş olarak
yerleştirilir
Temel hattından (B.L)
alınır, görünüşe (gemi profil resmi) yardımcı çizgi gönderilir, geminin
dikeyler arası boyu (LBP) ve orta eksen (mastori) işaretlenir; yardımcı dik çizgiler çizilir.
Dikeyler
arası boy 10 eşit parçaya bölünür. Bulunan noktalar 0.postadan başlayarak
10.postaya kadar numaralandırılır. 0.posta ile 1.posta ve 9.posta ile 10.postalar arası iki eşit parçaya bölünür. Bölünen noktalardan
geminin mastorisine paralel yardımcı
çizgiler çizilir.
Şiyer çizim tekniğinden
faydalanarak şiyer eğrisi çizilir.
Şiyer eğrisi ile postaların
gemi profil görünüşünde kesiştiği noktalardan posta kesiti görünüşüne
gönderilen çizgi ile posta kesiti görünüşünde önceden oluşturulan posta
kesitlerinin formları bozulmayacak şekilde uzatılarak kesiştiği noktalar
bulunur. Bulunan bu noktalar uygun çizim takımları ile birleştirilerek şiyer posta kesiti
görünüşünde çizilir.
İstenilen
sayıda batok düzlemleri
(B1,B2,B3,…..), posta kesitleri resminde orta
eksene(C.L.) paralel olarak çizilir.
Posta
kesitleri resminde, batok düzleminin postaları
kestiği noktalardan yatay doğrultuda
gemi profil resmine yardımcı çizgiler çizilerek ait olduğu postayı kestiği
noktalar işaretlenir.
Bulunan
bu noktalar uygun çizim takımı ile birleştirilir. Bu işlemler diğer batok
düzlemlerinde de(B1,B2,B3) uygulanır.
düzlemlerinde de(B1,B2,B3) uygulanır.
(SU HATTI EĞRİLERİNİN ÇİZİMİ)
Batok eğrileri çiziminden
gemi profil görünüşü ve posta kesitleri görünüşü alınır.
Yatayda merkez hattı (center line) ve katlama çizgisi çizilir.
Yatayda merkez hattı (center line) ve katlama çizgisi çizilir.
Posta kesitleri
resmindeki su hatları çizgileri ile posta kesitlerinin kesiştiği noktalardan
katlama çizgisine dik yardımcı çizgi çizilir. Katlama çizgisi ile yardımcı
çizginin kesiştiği noktadan yataya C.L. ye paralel yardımcı çizgi çizilerek
gemi profil görünüşündeki ait olduğu postadan yataya bir yardımcı çizgi
çizilerek kesiştiği nokta işaretlenir. Bu işlem her bir su hattı için kestiği
tüm postalara uygulanır(baş ve kıç). Elde edilen noktalar uygun çizim takımı
ile birleştirilir.
SEHIM ÇİZİMİ |
1.1.3. Gemi İle İlgili Terimler
Ana Güverte: Geminin veya teknenin üzerinde yürünen en üstteki güvertesidir.
Güverte: Geminin süreklilik gösteren yatay yüzeylerine denir.
Karina: Geminin su altında kalan dış yüzeyidir.
Sintine: Geminin iç dip kısmıdır.
Borda: Geminin dış yan yüzeyidir.
Alabanda: Geminin iç yan yüzeyidir.
Baş: Geminin ön ve ileri kısmıdır.
Baş Bodoslama: Geminin şiyer eğrisinin baş tarafta bittiği nokta ile omurga
hattının baş tarafta bittiği noktayı birleştiren (geminin baş tarafta profil resmini
tamamlayan) eğriye denir.
Double-bottom: Geminin dip kaplama sacı ile ambar dip kaplama sacından
oluşan ortak yapı elemanlarına denir.
Dümen: Gemiyi istenilen yöne çevirmek (steering) için saç veya tahtadan
yapılan, genellikle kıçta pervane arkasına tarafa monte edilen yelpaze şeklindeki
parçaya denir.
Kasara: Geminin baş, orta ve kıç kısımlarında ana güverte üzerinde yapılan tek
güverteli üst binalara denir.
Kıç: Geminin geri tarafıdır.
Kıç Bodoslama: Teknenin şiyer eğrisinin kıç tarafta bittiği nokta ile omurga
hattının kıç tarafta bittiği noktayı birleştiren (geminin kıç tarafta profil resmini
tamamlayan) eğriye denir.
Baş Kasara: Gemi güvertesinin baş kısmında inşaa edilen tek güverteli üst
binadır.
Omurga: Geminin postalarının üzerine oturtulup bağlandığı ve baştan kıça
kadar devam ettiği ağaç veya çelik levha şeklindeki parçalardır.
İskele: Geminin kıçtan başa doğru bakıldığında sol yarısı, sol tarafıdır.
Sancak: Geminin kıçtan başa doğru bakıldığında sağ yarısı, sağ tarafıdır.
Omuzluk: Gemi paralel gövdesinin kıçta ve başta daralarak devam ettiği
kısımlara denir.
Rota: Geminin üzerinde gittiği çizgidir.
HOCAM ELİNİZE SAĞLIK
YanıtlaSilTeşekkür Ederim...
SilALLAH razı olsun hocam baya profa benziyorsunuz
YanıtlaSilSehimi nasıl cizicez
YanıtlaSilSEHİM ÇİZİMİ EKTEKİ LİNKTEDİR...
Silhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgeRb5qyYbJKJqc41U3dtQDdy39voNP7fjTRIwHl1YhhXzjeRtEWdd7E9j_AE9eEpB6s25OMWcba8pqE3GTGOxUxFVztGvhMuQQRzws_QN-WzfBQEfiemx1Mu08EEsjl0tcnXIHITxhuRwupAb5DXBvWIADGVGmcDghQJcbQRPQ5TqTLQLhLgFH2elBbRY/w400-h130/Ekran%20g%C3%B6r%C3%BCnt%C3%BCs%C3%BC%202025-01-01%20221014.png