MODELDEN MAKETE ÇALIŞMALARIM
Endeavour-2017 |
Endeavour Sergi-2017 |
Resim yazısı ekle |
Mart-2020 |
Mart-2020 |
Mart-2020 |
Mart-2020 CNC Kesim İçin Ek Yerleri 30-03-2020 COVİD-19 GÜNLERİNDE EVDE KAL SAĞLIKLI KAL GÜNLERİNDE VAKİT ÇOK OLUNCA MODELLENEN GEMİLER 27 Metrelik ROMORKÖR
Mat-2020
Mart-2020
Mart-2020 Mart-2020 |
Mart-2020
Nisan-2020
Nisan-2020
Nisan-2020
Nisan-2020
Nisan-2020
Nisan-2020
Boğaziçi Olta Sandalı |
Frkateyn Model |
Frkateyn Model |
Frkateyn Model |
Model Kesitleri |
Model Yüzeyleri |
Modelden Makete |
Maek 2019 Sergimiz |
GEMİ
MODELCİLİĞİ KILAVUZU
Gemi antik devrinden zamanımıza
kadar önceleri göller ve nehirlerde sonraları deniz ulaştırmasında kullanılan
aracın genel adıdır.
Bir gemi iki ana bölümden
meydana gelir.
1—Tekne
2— Yürütme(tahrik—hareket
ettirme)
1 a)—Bir geminin ana yapısını
meydana getiren ve bütün bölümleri bir kabuk gibi saran yapıya tekne denir.
2 a)—Tekne mevcut olsa da bu
tekneyi su üzerinde yürütmek için tekne içinde ayrıca bir araca ihtiyacı
vardır.Bu araçlar yelken,kürek ve makinelerden biri olabilir.
Tekne üç ana kısımdan meydana
gelir.
1—Pruva (baş taraf)
2—Orta kasara- vasat
3—Pupa (kıç taraf)
Gemi teknesine tam yandan boyuna
bakarsak baş kısım,baş bodoslamadan başlar ve kıç kısım kıç bodoslarnada son
bulur.Geminin baş bodoslaması ile kıç bodoslamasını birleştiren doğru çizgiye
de pruva pupa hattı denir.Gemi planlarında plan görünüşte gemiyi boylamasına
iki eşit parçaya bölen bu çizgiye merkez hattı denir.Buna göre baş bodoslamaya
doğru baktığımızı düşünürsek sağ tarafta kalan kısım sancak,sol tarafta kalan
kısım ise iskeledir.
/>
GEMİLERİN MEVKİLERİNİN ISIMLENDİRİLMESİ
BİR
GEMİNİN KISIMLARI
A- Yapı Elemanları
Birbirlerinden farklı amaç ve yapıda olmak üzere yüzlerce çeşit gemi
vardır. Böyle olmakla birlikte bütün gemilerin aynı adı taşıyan ve aynı görevi
yapan bir takım yapı elemanları ve
Tekne: Bir geminin dışını
oluşturan ve tüm bölümlerini kabuk gibi sararak yüzmesini sağlayan kısımdır.
Omurga: Geminin inşa sırasında
kızağa konan ilk kısmıdır. Geminin diğer elemanları omurga üzerine inşa edilir.
Gemi dibinde baş bodoslamadan kıç bodoslamaya kadar uzanır. Lama omurga, levha
omurga, kutu omurga gibi farklı yapıda olanları vardır. Ayrıca kontra omurga,
yalpa omurga gibi değişik amaçları olan ve yine omurga adıyla nitelendirilen
kısımlarda vardır.
Kontra omurga: Omurganın mukavemetini
arttırmak ve gemi oturduğunda omurganın zarar görmemesi için üzerine eklenen ek
parçaya kontra omurga denir.
Yalpa omurgası: Geminin yalpa
yapmasını azaltmak için su kesiminin altında iki tarafa gemi boyunun 1/3’ü
kadar uzunlukta konulan çıkmalardır.
Bodoslama:Tekne kaplamalarının
baş ve kıç tarafta birleştiği omurgadan yukarıya doğru doğru olan kısımlarıdır.
Baş bodoslama: Baş tarafta
omurganın yukarı yükselen kısmına denir. Baş bodoslama omurganın devamı veya
eklenen parçası olabilir ve suyun direncini azaltacak şekilde çeşitli
biçimlerde yapılır.
Kıç bodoslama: Omurganın kıç
taraftaki yükselen kısmına denir. Kıç bodoslamaya pervane ve dümen
yerleştirilmiştir.
Çene: Omurganın yukarı doğru
kıvrılan ilk kısmına denir.
Postalar: Geminin kaburgasını
oluşturan, tekneye şeklini veren, aşağıda omurgaya yukarıda güverteye bağlanan
ağaç veya demir parçalardır. Teknenin kaplamaları postaların üzerine
yerleştirilir.
Kemere: Postaları gemi enine
birbirine bağlayan, güverteyi taşıyan kirişlerdir.
Öksüz kemere: kemereler
güvertedeki ambar ağzı gibi açıklıklara rastladıklarında kesilirler. Böyle
kesilerek, oluşan kısa kemereye öksüz kemere denir
Kaplama: Teknenin su
geçirmezliğini sağlayan, postalar üzerine konulan ağaç veya saç levhalardır.
Armuz: Ahşap teknelerde yan yana
gelen kaplamaların arasında oluşan uzunlamasına aralığa denir.
Sokra: Kaplama tahtalarının baş
başa gelen kısımları arasındaki aralığa denir.
Güverte: Gemiyi baştan kıça
kadar bordadan bordaya yatay olarak bölen su geçirmez perdelerdir. Gemilerin
büyüklüklerine göre, bir gemide birden fazla sayıda olabilir. Sıraya göre bu
güverteler ana güverte, rüşvet güverte, palavra güverte, tavlun güverte
adlarını alırlar. Ayrıca filikanın bulunduğu bölgeye filika güvertesi denir.
Geminin en üstünde magnetik pusulanın bulunduğu yere ise miyar güverte adı
verilir.
Kasara: Geminin baş, kıç
veya orta taraflarında üst güverteden yukarıda kalan yarım güvertelerdir.
Teknenin
Dış Kısımları
Borda: Gemi teknesinin su
seviyesinin üstünden güverteye kadar uzanan dış kısmına denir.
Karma: Gemi teknesinin sürekli
su altında kalan kısmıdır
Faça: Geminin yüklü durumdaki su
hattı ile boş durumdaki su hattı arasındaki kısma denir.
B- Donanımlar
Gemi üzerine konulmuş yükleme,
boşaltma, güvenlik, can kurtarma, demirleme, seyir gibi amaçlar için kullanılan
büyüklü küçüklü araç ve düzeneklere donanım adı verilir. Bunlar kısaca sabit
donanımlar ve hareketli donanımlar olarak iki başlık altında toplanabilir.
1- Sabit donanımlar (Arma)
Bunlar adından da anlaşılacağı
gibi gemiye tespit edilmiş, sabit veya bazı parçaları hareketli olan ancak
yerleri değiştirilmeyen donanımlardır. Sabit donanımlara örnek olarak,
direkler, bumba, matafora, ırgat, vinçler sayılabilir.
2- Hareketli donanımlar
(Selviçe)
Hareketli donanımlar ise,
büyüklükleri ve yapı malzemeleri değişmekle beraber taşınabilirler. Makara,
palanga, halat, liftin uskur, teller zincirler, bu tür donanımlara örnek olarak
verilebilir.
Dümen: Manevra yapılırken
pervaneden gelen suyu yönlendirmeye yarayan gemi elemanıdır.
Yelpaze: Dümenin su içindeki
geniş enli kısmıdır.
Yeke: Dümeni çevirmeye yarayan
kola denir.
Dümen dolabı: Doğrudan veya
dolaylı olarak dümene kumanda eden dümeni sancak veya iskeleye yönlendiren
donanımdır.
Irgat: Demir atmak ve almak için
ve halat manevralarında kullanılan baş ve kıç taraftaki makinelere denir.
Vinç: Yükleme ve boşaltma
işlemlerinde kullanılan makinelere denir.
Bumba: Yükleme ve boşaltmada
kullanılan ana direğe dayalı ve halatlarla kuman da edilen ağaç veya metal
direklerdir.
Direk: Gemilerde güverte
üzerindeki en büyük sabit yapılardır. Bir gemide birden fazla direk varsa
baştan kıça doğru pruva, grandi, mizana, kontra mizana, kontra mizana diye
adlandırılırlar. Direkler tek parçadan veya eklemeli iki parçadan
yapılabilirler.
Seren: Direkler üzerine yatay
olarak konulmuş yelken açmak, işaret sancaklarını toka etmek için donatılan
çubuklardır.
Giz: Direk üzerine konulan
çubuk, eğer baş kıç yönünde ve omurgaya belli bir açı ile duruyorsa giz adını
alır
zana diye
adlandırılırlar. Direkler tek parçadan veya eklemeli iki parçadan
yapılabilirler.
Seren: Direkler üzerine yatay
olarak konulmuş yelken açmak, işaret sancaklarını toka etmek için donatılan
çubuklardır.
Giz: Direk üzerine konulan
çubuk, eğer baş kıç yönünde ve omurgaya belli bir açı ile duruyorsa giz adını
alır
Bir
Direk ve Donanımları
Abli: Bumba cundası ile küpeşte
arasındaki halata denir. Bumbaları yatay olarak
çevirmeye yarar.
Mantilya:Bumbayı aşağı yukarı
hareket ettirmeye yarayan halattır.
Cunda: Seren yada bumbanın ucuna
denir.
Karanfil: İki direk şapkası
arasındaki halata denir
Patrisa: Direkteki çubukları yan
taraflarından tutan halatlardır.
İstralya: Direk ve çubukları baş
tarafından baş kıç yönünde tutan halatlardır.
Çarmık: Ana direkleri yandan tutan
halatlardır.
Lumbarağzı: Gemiye giriş
çıkışlarda kullanılan bordada veya yaşam yerlerindeki
kapılara denir.
İskele: Gemiye çıkılmasında
kullanılan metal açılır kapanır merdivendir.
İskele
tavası. İskelenin en alt ve üstündeki dört köşe basamaklardır
Şeytan çarmıhı: İki halat
arasında ağaç veya madeni basamakları olan taşınabilir merdivene denir.
Iskalarya: Çarmıkların
aralarındaki ip basamaklardır.
Matafora: Gemilerde can
filikalarının asıldığı ve filikaların denize indirilmesinde yarayan donanımdır.
Falaka: Mataforanın kolları
arasında, can halatlarının asıldığı halata denir.
Filika: Gemiyi terk etmekte
kullanılan çeşitli tipteki can kurtarma vasıtalarına denir
Usturmaça: Gemi bordasının zarar
görmemesi için iskele ile gemi arasına konulan halat, lastik veya aynı işi
görebilecek maddelerden yapılmış yastıklardır.
Parampet: Güverte kenarlarında
yüklerin ve insanların denize düşmemesi ve dalgaların güverteye fazla gelmemesi
için yapılan gemiyi tamamen saran dik levhalara denir.
Küpeşte: Postaların başlarını
geminin başından kıçına kadar bağlayan ağaç veya çelik kuşaktır. Ayrıca punteli
üstten birbirine bağlayan kuşağa da küpeşte denir.
Vardavela: Küpeştedeki yatay
çubuklara veya güvenlik amacıyla yatay olarak çekilen demir, ağaç, zincir veya
halat korkuluklara denir:
Puntel: Kemereleri alttan
destekleyen dikine sütunlara denir. Küpeşteyi tutan dik çubuklara da puntel
denir.
Manika: Geminin kapalı
hacimlerinin havalandırılmasını sağlayan, rüzgarı içeri alacak şekilde yönü
değiştirilebilen borulardır. İçeri su girmemesi için çeşitli biçimlerde
yapılırlar.
Radansa: Halat kasalarının
içine, halatın zarar görmemesi için konulan kalp şeklindeki metal parçalara
denir.
Kerye: Bir halatı aynı
kalınlıktaki başka bir halatın üzerine bağlamak için kullanılan madeni parçalardır,
şeytan kilidi de denir.
Kilit: Zincir veya halatı bir
yere bağlamak için kullanılan U şeklinde ve ağzı kapatılabilen çelik parçaya
denir.
Mapa: Güverte ve alabandalara
sabitleştirilmiş, kanca takmak, makara donatmak, halat bağlamak için kullanılan
madeni yarım halkalardır.
Anele: Halat veya zincir
bağlamak için kullanılan mapanın içinden geçirilmiş hareketli halkaya denir.
Baba: Halatları bağlamak için
güverte üzerinde konulmuş silindir şeklindeki dökme demir sütunlara denir. Baba
tek veya çift olabilir.
Koçboynuzu
ve Baba
Loça: Demir zincirinin geçtiği
omuzluklardaki ve güvertedeki deliklere denir. Halatlar için yapılmış olanlara
halat loçası denir.
Frengi deliği: Güverteye gelen
suların denize akması için bordaya açılan deliklerdir.
Lumbuz: Aydınlatma veya
havalandırma için açılmış yuvarlak kapaklı pencerelerdir.
Kör kapak: Lumbuzları içeriden
kapatan demir kapaklardır.
Portuç: Güvertede direk altlarında
çeşitli malzemelerin konulduğu yerlerdir.
Iskarmoz: Küpeşte üstünde
küreklerin bağlandığı çubuk veya yarımay şeklinde madeni parçalardır.
Bir
Seren ve Donanımı
Cıvadra: Yelkenli teknelerde
baştan ileri doğru uzatılan direğe civadra denir.
Çalım ve Kuruz: Geminin bordası
başa ve kıça doğru gittikçe darlaşır. Baş taraftaki darlaşmaya çalım, kıç
taraftaki darlaşmaya kuruz denir.
Kaporta: Gemilerde bölmeler ve
güverteler arasında geçişi sağlayan, kapatıldığında su geçirmeyen kapılardır.
Perde: Geminin emniyetini
arttırmak için su ve alev geçirmez olarak yapılan gemiyi enine bölen çeik
yapılara perde denir.
Safra (ballast): Geminin
dengesini ayarlamak veya gemi boşken daha fazla batırıp pervanenin verimli
çalışmasını sağlamak için geminin farklı yerlerindeki tanklara alınan deniz
suyuna safra (balast) denir.
Farş tahtası: Gemi ambarlarının
dibinde, filikalarda eğrilerin üzerine konan taban tahtalarına denir.
C- Güverte
Yapıları
Güverte üzerindeki çoğunluğu
sabit olan tüm yapılara denir. Güverte yapıları geminin başından kıçına doğru,
ırgat, baş kasara, fenerlik, ambarlar, portuçlar, direk, vinç, yaşam mahalli,
kıç kasara olarak sıralanır.
D- Yürütme Araçları
Gemilerin su üzerinde yol
almasını sağlayan makinelerdir. Gemilerin yürütme araçları; yelken, buhar
türbini, gaz türbini, dizel motoru, nükleer enerji, su jeti olarak sayılabilir.
BÖLÜM
3
GEMİCİLİK
A- Gemicilik Terimleri
Denizcilikte birçok dilden
birbirine geçmiş olan binlerce gemicilik terimi vardır. Biz burada bir amatör
denizcinin ilk karşılaşabileceği ve bilmesi gerekenleri kısaca açıklamaya
çalışacağız. Bu terimler sürekli kullanıldığından dolayı en azından bir
tehlikeden korunmak veya uyarı durumunda nelerin anlatıldığını bilmek için
bunların bilinmesi gerekir.
Alesta : Hazır ol anlamında
uyarı kumandasıdır.
Aganta : Halatı tut!, bırakma!,
anlamındadır.
Mola : Halatı bırakmak, koy vermek, salmak.
Fora : Halatı bağlı olduğu yerden çözmek, çıkarmak.
Volta : Halatı bir babaya sararak bağlamak.
Vira : Vinç veya ırgatla halatı veya zinciri çekmek.
Mayna : Bir yükü aşağı indirme,
aşağıya doğru yavaşça bırakma emri.
Hisa : Bir şeyi kaldırmak, yelkeni basmak.
Arya : Sancağı, yelkenleri aşağı indirmek.
Laşka (Laçka), halatı tamamen elden çıkarmadan boş vermek, kaçırmak.
Varda : Kaçıl !, kendini kolla
anlamında uyarıdır.
B- Halatlar ve Gemici Bağları
Gemide kullanılan en önemli
malzemelerden biri de halatlardır. Geminin limana bağlanmasından yükün
bağlanmasına, süs yapmaktan yelkenleri donatmaya kadar bir çok işlerde çeşitli
türden halatlar kullanılır. Halatların iyi ve güvenli kullanılabilmeleri
bağlama şekillerine göre önem kazanır. Yanlış yapılan bir bağ önemli bir yerde
görevini yapmamasına dolayısı ile bir çok kazalara neden olabilir.
1- Halat çeşitleri
Halatlar, yapılış yöntemi ve
malzemesine göre üç kısma ayrılırlar.
a- Bitkisel halatlar, (kendir,
Manila, pamuk, keten, sisal halat)
b- Sentetik halatlar, (naylon,
polyester, polipropilen v.s,..)
c- Çelik tel halatlar
Modelci, el mandrellerini kullanabileceği her çap
için kendisi yapabilir. Elinizdeki en küçük matkap ucundan en büyük matkap ucu
çapına göre gürgen (kayın) gibi sert ağaçlardan çubuklar hazırlarsınız.
Bunların boyları da matkap ucu uzunluklarına göre 20 — 60 mm. arası olabilir. Her
çubuğu yapıştıracağınız matkap ucu ile deleceksiniz. Delinecek delik
derinliği 5 — 15 mm. arası olmalıdır.
Delikler dik ve boşluksuz olmalıdır
SU ZIMPARALARI
P 500 A - Çok ince (00)
diyebiliriz.
P 400 A - Biraz daha kalınca (0)
diyebiliriz.
P 240 A - (0) dan biraz daha
kalın
P 220 A - P 240 dan kalın
P 180 C- P 220 den kalın
P 150 C - P 180 den kalın
P 120 D - En kalın
Su zımparalarından yapacağınız
eğeler için zımparaları plastik tutkalla ihtiyacınıza uygun şekil ve
büyüklükteki ağaç parçalarına yapıştırıp kullanmak için en az bir gün
kurumasını beklemelisiniz.
MONTAJ
APARATLARI
1- Mengeneler
2- Cıvata
3- Rondela
4- Kelebek Somun
5- Boydan boya vidalı saplama
a-
Alt Tabla
b-
Mafsal alt çatalı
c-
Mafsal
d-
Mafsal üst çatalı
e-
İçerisi omurga genişliğinde oyulmuş tahta işkence
Model teknesini kaplarken
yukarıda şekli gördüğünüz aparatı yaparsanız kaplamayı çok rahat bir şekilde
yaparsınız.Aparat teknenin yalnız omurgasını tutacağından teknenin omurgasından
itibaren her tarafını ve iki elinizi de rahatça kullanarak kaplayabilirsiniz.
Aparatın mafsallı olması teknenin kaplanması esnasında tekneye istediğiniz eğimi
vererek rahat bir şekilde çalışma imkanı bulursunuz.
Modelimizde devamlı
kullanacağınız ve elimizin altında devamlı bulunması lazım olan çıtalarda,
yukarıdaki ebatlarda olacaktır. Boyları 20 den bir metreye kadar olabilir.
Yukarıdaki çıta altlarındaki ölçüler mm dir.
AĞAÇLAR
Ağaçlar piyasada şu şekilde
satışa sunulur.
1— Tahta— l—l,5—2—-2,.5 cm
kalınlığında 10—15—20—25—30 cm genişliğinde muhtelif boylarda
2— Lata—5 cm kalınlığında 10 cm
genişliğinde muhtelif boylarda
3— Kadron— 4x4—5x5—6x6—8x8—10x10
cm genişlik ve kalınlığında muhtelif boylarda
4— Kalas—5 cm kalınlığında
15—20—25—30 cm genişliğinde ve muhtelif boylarda
Bu
ebatların altında kalanlarada çıta denilir
İnğiliz ve Amerikan planlarının ölçekleri metre cinsinden
olmayıp ( inç ) ve ( Feet )
ölçeklidir. Örneğin 1/32"-1' Feet gibidir.
Elinize
geçebilecek İngiliz ve Amerikan plan ölçekleri ve Metrik olarak karşılık
ölçekleri
"Metrik Olarak
"Metrik Olarak
İNÇ FEET Ölçeği" İNÇ FEET Ölçeği"
1" - 1' : 1/12 15/64" - 1' : 1/51
7/8" - 1' : 1/14 7/32" - 1' : 1/55
13/16" - 1' : 1/15 13/64" - 1' : 1/59
3/4" - 1' : 1/16 1/5" - 1' : 1/60
11/16" - 1' : 1/17 3/16" - 1' : 1/64
2/32" - 1' : 1/18 11/64" - 1' : 1/70
5/8" - 1' : 1/19 1/6" - 1' : 1/72
19/32" - 1' : 1/20 5/32" - 1' : 1/76
9/16" - 1' : 1/21 1/8" - 1' : 1/96
35/64" - 1' : 1/22 7/64" - 1' : 1/110
1/2" - 1' : 1/24 1/10" - 1' : 1/120
31/64" - 1' : 1/25 3/32" - 1' : 1/128
29/64" - 1' : 1/26 1/12" - 1' : 1/144
7/16" - 1' : 1/27 5/64" - 1' : 1/153
27/64" - 1' : 1/28 1/16" - 1' : 1/192
13/32" - 1' : 1/29,5 3/64" - 1' : 1/256
3/8" - 1' : 1/32 30'
Feet - 1" : 1/250
23/64" - 1' : 1/33 1/32"
İnç - 1' : 1/384
11/32" - 1' : 1/35 60'
Feet - 1" İnç : 1/500
21/64" - 1' : 1/36,5 50' Feet - 1" İnç : 1/600
5/16" - 1' : 1/38 1/64"
İnç - 1' Feet : 1/767
3/10" - 1' : 1/40 120'
Feet - 1" İnç : 1/1000
9/32" - 1' : 1/42 100'
Feet - 1" İnç : 1/1200
17/64" - 1' : 1/45 200'
Feet - 2" İnç : 1/1200
1/4" - 1' : 1/48 400'
Feet - 2" İnç : 1/2400
(
" ) İşareti İNÇ ifade eder.
(
' ) İşareti FEET ifade eder.
İNÇ FEET
1" PUS =
25,4 MM. 1" KADEM
=304,8 MM. PARMAK AYAK
GEMİ MODELİ YAPIM PLANLARI
Bir geminin modelini gerçeğine
uygun olarak yapabilmek için o geminin planı lazımdır. Onun için genellikle
gemi modeli yapım planları çizilmiştir. Gemi Modelleri bu planlara göre
yapılırlar.
Plansız yapılan model, yapan
şahsın boş zamanlarını doldurmak ve evinde süs eşyası gibi kullanmaktan öteye
gidemez. Ve bir zaman sonra atılmaya mahkumdur.
Planlar model yapım planları
olduğu gibi bazen de gemiyi inşa eden tersanenin orijinal planı da olabilir.
Modelcinin dikkat edeceği husus
plana sadık kalmak ne planda olmayan bir parçayı ilave etmek, ne de planda olan
parçayı eksik bırakmamaktır.
Plana uygun olarak yapılan gemi
modeli eğer modeli yapan kişinin eli model yapımına yatkın ve modeli plana göre
tam yaparsa, yapılan model bütün dünyada yapılan yarışmalara girebildiği gibi
modelin tarihi değeri ve ifade ettiği manaya göre yüksek ücretler verilerek
Deniz Müzeleri veya özel sahışlarcada satın alınabilirler. Gemi model
planlarının çok çeşitlerde çizimleri vardır. Bunları beş ana grupta
toplayabiliriz.
1— Profesyonel gemi
modelcilerine hitap eden planlar. Bu planlar gemi inşa planları da olabilir.
2— Amatör fakat plandan anlayan
ve birkaç model yapan modelcilere hitap eden planlar
3— Amatör gemi modelcilerine
hitap eden planlar.
4— Gemi modeline yeni başlayan amatörlere
hitap eden planlar. Öğretici planları
5— Minyatür gemi modeli planları
6— Kit gemi modeli planları.
Plastik veya ağaçtan bütün parçaları hazır yapılmış gemilerin montaj planları
1— Profesyonellere hitap eden planlar (Burada
profesyonel demekte ki anlam model yapa yapa usta olmuş hem plandan, anlayan
hem model yapım tekniğini bilen ve gemileri çok iyi tanıyan kişilerdir.) Gemi
modellerini planlara göre noksansız yaptıkları gibi planlarda çizilmeyen noksan
bırakılan kısımların şekillerini ve yerlerini ezbere bilirler ve onları
ellerindeki plan ölçeğine göre yapar yerlerine montaj ederler.
Bazılarının evlerinde çok zengin
gemi kitap katalog, mecmua ve fotoğraf koleksiyonu vardır.
Amatör modelciler tarafından
plana göre yapılan gemi modellerini tetkik ettiklerinde modelci tarafından
yapılmayan, noksan bırakılan veya şekline uymayan hataları ve kısımları derhal
plana bakmadan görürler.
Bu usta modelcilere hitap eden
planlar plan kataloglarında dört yıldız (xxxx) olarak gösterilir. Bu planlarda
yandan görünüş (profil) üstten görünüş plan, baş ve kıç taraftan görünüşleri
ile endazesi verilmiş planlardır. Gemi üzerinde bütün parçalar gösterilmiştir.
Fakat ayrıca detay verilmemiştir. modelci planda gördüklerinin ne olduğunu
bildiğinden onları plandaki ölçeğe göre yapar. Bu planlar bir nevi gemi inşa
planları olup en küçük parçasına kadar çizilmiştir. Hatta bazılarında tekne
içinde makine türbin ve kazanlar dahi gösterilmiştir.
2— Birkaç
model yapmış model yapımı üzerinde biraz tecrübesi olmuş model konstrüksiyonuna
alışmış amatör gemi modelcisi yapım
planlarıdır ki plan üzerinde genel görünüş plan ve endaze olduğu gibi geminin
bazı kısımlarının detayları ve kesitleri vardır.
Bu planlar model plan kataloglarında
üç yıldız olarak gösterilirler (xxx) Bu planlardan model yapanlar evvelce
yaptıkları modellerden edindikleri tecrübe
yanında ayrıca doküman da topladıklarından ve toplamayada devam ettiklerinden
kendilerine yetecek kadar döküman sa- hibidirler. Bu modelcilerin en büyük
eksiklikleri ellerindeki plan dışına çıkamazlar. Planlardaki eksiklikleri
göremezler. Kendileri de bu eksiklikleri tamamlayamazlar. Başka bir modelci
tarafından yapılmış modellerdeki hataları da göremezler.
3— Amatörlere
hitap eden planlar ise genel görünüşler perspektif görünüşler ve her parçanın
ayrı ayrı detayları çizilmiş ve üzerlerinde numaraları kalınlıkları ve hatta
hangi malzemeden yapılacağı gösterilmiştir. Çok detaylı planlardır. Model plan
Kataloglarında iki yıldız olarak gösterilirler (xx) bu planlardan her amatör
verilecek küçük bir izahatla hiç kafa yormadan düşünmeden plan üzerindeki parça
ebatlarına göre parçayı imal eder ve genel planda numaralı yerine montaj yapar.
Bu planlarda ayrıca muhtelif
cephelerden çekilmiş fotoğraflarda vardır.
Gemi modelinin boya renkleri de
verilmiştir.
Ayrıca modelin yapılış ve montaj
sırasına göre kısım kısım resimleri de bulunur. Modelci hangi parçayı ne zaman
yerine montaj edeceğim diye düşünmez.
4— Birde
model yapımına yeni başlayan amatörler için model planları vardır ki bu planlar
çok basit adeta bir oyuncak gemi modeli yapma planlarına benzer bu planlar
basit oldukları için seçilen gemilerde basit gemiler olup bütün parçaların
detayları tek tek verilmiştir. Bu planlara alıştırma planı dememiz daha doğru
olur. Bu planlar gemi model plan kataloglarında bir yıldız olarak
gösterilir.(x)
5— Minyatür
gemi model planları ise çok küçük ölçekli olduğun dan yandan görünüş (profil)
üsten görünüş (plan)ve ayrıca bir kaç kesit ve detay olan planlardır. Bu
planlardan gemi modeli yapmak isteyenlerin ellerinin çok maharetli ve ince
işler yapmaya yatkın olmaları gerekir. Basit görünüşlerine rağmen işlemesi
şekillendirilmesi zordur.
6—
Kit tabir edilen gemi modelleri ise fabrikalar tarafından seri olarak plastik
veya benzeri gereçlerden her bir parçası ayrı ayrı yapılan modeller olup
bunların planları parçaların montaj planlarıdır. Kit modelleri bütün dünyada
çok revaçta olup ancak bunlar genellikle evlerinde koleksiyon yapmak isteyenler
tarafından satın alınırlar. Bu modeller emeksiz ve kafa yormadan yapıldığından
sergiler süslemek için kullanılırlar.
Bir çok gemi model planlarında,
direklerin çarmık istinga,istiralya ve patrisaların bağlantı yerlerinin, model
üzerinde bağlantı yerleri gösterildiği halde,yelken donanımlarının tekne
üzerinde bağlantı yerleri gösterilmemektedir.
Yelken donanımları direk
üstlerinden biraz aşağıya çizilerek ucuna okla aşağıya gidecektir. Şeklinde
gösterilir.Onun içinde amatör modelciler, yelken donanımlarının tekne üzerinde
geleceği yeri tespit edemezler.Veya çok zorluk çekerler.
İşte onun için burada tekne
üzerinde yelken donanımlarının geleceği yerleri gösteren bir örnek verilmiştir.
Tabii ki bu yerler geminin yapıldığı yüz yıla ve
geminin tipine geminin yapıldığı devlete göre farklılıklar gösterir.
Ama genel olarak bu plan size yine
de iyi bir fikir verecektir.
Donanım
plan görünüş
Cıvadra dört köşe yelken
donanımı
1 - Kandilisa 2- Prasyalar 3- Ek patrisa 4-- İskotalar 5 -İstinga
halatı 6 - Grıva mataforası hareketli donanım
Puruva yelkenleri
7 – Kandilisa 8 - Trinket ve mayıstra
seren halatı 9 – Mantıyalar 10 – İskotalar 11- Yan yelken donanımları 12-
Prasyalar 13 - Kuntra iskotaları 14 - Salaburun istinga selviçeleri
15 - Borina halatı 16- Istiralya
palangası donanımı 17 - Patrisa
Puruva tirinket yelkeni
18 - Larmo filadoru 19 –
Kandilisa 20 – Mantilyalar 21 – İskotalar 22 – Prasyalar 23- İstinga halatı 24
- Borina halatı
Grandi yelkeni
25 – Kandilisa 26 – Seren halatları
27 – Mantilyalar 28 – İskotalar 29 - Yan yelken donanımları 30 – Prasyalar 31 -
Kuntra iskotaları 32 - Salaburun istinga selviçeleri
33 - Borina halatı 34 -
İstiralya palanga donanımı 35 – Patrisa
Grandi babafingo yelkeni
36 – Kandilisa 37 – Mantilya 38 –
Iskotalar 39- Prasyalar 40 - Istinga halatı 41 - Borina halatı
Mizana yelkeni
42 – Kandilisa 43 - Seren halatları
4-4 – Marıtilyalar 45- Kuntra iskotaları 46- Hamaylı istinga selviçeleri 47 -
Çatal seren palangası 48 - Yan yelken hareketli donanımı 49- İskotalar
Gemi planları, şu resimlerden
meydana gelir.
1- Endaze planı
a
En kesit
b
Boy Görünüş
c
Plan görünüş
2- Geminin yandan bütün
donanımları ile beraber tam görünüşü
3- Geminin boyuna kesiti .
Yelken ve donanımları hariç bütün donanımları görünüşü ile beraber
4- Geminin tam plan görünüşü. Bu
görünüşte direk ve yelkenler gösterilmez yalnız güverte üzerindeki bütün
donanımlar gösterilir.
5- Kıçtan görünüş
6- Baştan görünüş
7- Ortadan enine kesit baş
tarafa doğru bakış ve bütün aksesuarın görülmesi.
8- Ortadan enine kesit kıç
tarafa doğru bakış ve bütün aksesuarların görülmesi.
9- Detay planları
Detay planlarında geminin bütün
donanım ve aksesuarının tek tek model ölçeğinde resimleri bulunur.
Bu
planların dışında ayrıca modelin teknesinin, omurga posta ve güvertelerin nasıl
montaj edileceği teknenin dış kaplamasının nasıl yapılacağına dair resimler
bulunur.
ENDAZE
Bir geminin teknesine biçim
veren eğriler ile geminin profil (yan görünüş) ve plan (Üstten) şeklini
belirten çizgilere endaze denir. Bakınız
Gemilerin endaze planları üç
görünüşü ihtiva eder.
1- Yandan (profil) görünüş
2- Üstten (plan) görünüş
3- En kesit planı
Yandan görünüş geminin tam
boyunun yandan görünüşüdür.
Üstten görünüş ise geminin tam
boyunun plan görünüşüdür.
En kesit planı geminin her iki
tarafı simetri olduğundan genellikle yarısı baş bodoslamadan ortaya (Mastoriye)
kadar eğrileri çizilir. Diğer yarısına ise kıçtan ortaya (Mastoriye) kadar
eğrileri çizilir.
O halde modelini yapacağımız bir
geminin teknesinin endazesi olması şarttır. Geminin bütün plan ve görünüşleri
olsa dahi o gemiyi endazesi olmadan yapamayız. Yapsak dahi uydurma olur.
Gemiler hakkında çok geniş bilgi ve dökümanı olan bir kişi tarafından fevkalade
güzel yapılmış olsa dahi Naviga kurallarına göre endazesi olmadığından
otomatikman 10 puan kaybettirir. Buda Modelci için çok üzüntü verici bir durumdur.
Burada bir sandalın endazesini görüyorsunuz. 1 A En
kesit yarısı baştan ortaya kadarki eğrileri, yarısı ise kıçtan ortaya kadar ki
eğrileri göstermektedir. 1 B ise sandalın yandan planını ve eğrileri
göstermektedir. 1 C ise plan görünüş olup boyuna yarısı alttan görünüştür.
Diğer yarısı simetri. olduğundan eğriler gösterilmemiş yalnız en büyük dış
görünüş çizilmiştir. 1 D ise ön alttan perspektif olup eğriler gösterilmemiş
yalnız en büyük dış görünüş çizilmiştir. 1D ise ön alttan perspektif olup
eğrilerin şekilleri ve teknenin aldığı biçim açıkça görülmektedir. Burada
“A”lar postaları “ B”ler su hatlarını “C” ler Batok çizgilerini ifade eder.
Yukarıdaki şekil yalnız Endazenin açıklanabilmesi için çizilmiştir. Bu planla
sandalı yapmak bir amatör için imkansızdır. Yapılabilirse de sandalı çok iyi tanıyan bir modelci olması lazımdır. Çünkü sandalın içi boş olacağından içinde
ki bütün teferruatının en kücük noktasına kadar görülmesi icap eder. Bakınız ( )
yi endazesi olmadan yapamayız. Yapsak dahi uydurma olur.
Gemiler hakkında çok geniş bilgi ve dökümanı olan bir kişi tarafından fevkalade
güzel yapılmış olsa dahi Naviga kurallarına göre endazesi olmadığından
otomatikman 10 puan kaybettirir. Buda Modelci için çok üzüntü verici bir durumdur.
GEMİ MODELİ YAPIMI
Gemi tekne modeli 4 şekilde
yapılır.
1— Omurga ve posta sistemi.
2— Tahtaları birbirinin üstüne
bindirme sistemi.
3— Tahtaları yanyana dizerek
yapma sistemi.
4— Dolu kütük sistemi.
Gemi modeli yapımında yanyana yapıştırma üst üste
yapıştırma ve posta sisteminin nasıl meydana geldiğini burada açıkça görüyorsunuz.
Omurga ile postaları Montaj
ederken yukarıda görüldüğü gibi bir
aparat yapılırsa posta ve omurgalar birbirlerine daha düzgün geçirilir.
Çarpılma ve eğilmeler ortadan kalkar.
Burada: 1—Tahta tabla, 2— tabla ve omurga ekseni, 3— postaların geleceği yerlerin çizgileri, 4— omurganın düzgün
oturması için ağaç parçalar, 5— Baş bodoslamasının gönyesinde olması için
payandalar, 6— kıç bodoslamasının gönyesinde olması için payandalar.
taları “ B”ler su hatlarını “C” ler Batak çizgilerini ifade eder.
Yukarıdaki şekil yalnız Endazenin açıklanabilmesi için çizilmiştir. Bu planla
sandalı yapmak bir amatör için imkansızdır. Yapılabilirse de sandalı çok i
tanıyan bir modelci olması lazımdır. Çünkü sandalın içi boş olacağından içinde
ki bütün teferruatının en kücük noktasına kadar görülmesi icap eğer Bakınız ( )
yi endazesi olmadan yapamayız. Yapsak dahi uydurma olur.
Gemiler hakkında çok geniş bilgi ve dökümanı olan bir kişi tarafından fevkalade
güzel yapılmış olsa dahi Naviga kurallarına göre endazesi olmadığından
otomatikman 10 puan kaybettirir. Buda Modelci için çok üzüntü verici bir durumdur.
ANA OMURGA- Geminin dibini
teşkil etmek üzere içerde ve dışarıda baştan kıça kadar uzayan ağaç veya demir,
kısım. Dıştakine Ana içtekine iç omurga denir (Ana omurganın zedelenmemesi için
denizle temas eden kısmına baştan kıça kadar eklenen parçaya da kontra omurga
denir.
OMURGA HAZIRLANMASI
Omurgayı plan üzerinden hazırladığımız
kontraplağa markalamak için planın üzerinden önce omurgayı milaj (patron)
kağıdına markalarız. Oradan korıtraplağa kopya kağıdı koyarak üzerine omurgayı
markalarız (Plan size sergilere katıldığınız müddet lazım olacaktır onun için
planınızı tahrip etmeyiniz.)
Omurga hazırladığımız kontraplak
üzerine markalandıktan sonra kıl testeresi veya varsa dekopaj makinası ile
çizgi kaybolmayacak şekilde kesiniz omurga kesimi bittikten sonra çizgilerin
ortasına gelecek şekilde kıl testeresi izlerini ince yassı eye ile veya
kendiniz tarafından hazırlanmış zımparalı tahta ile hafif olarak alınız. Birde hafif zampara
sürerseniz kafidir.
Omurga
malzemesi genellikle kontraplaktandır. Ancak kontrapalağın düzgün olması
lazımdır. Alırken buna dikkat edilmelidir. Çırasız olmak şartı ile çam tahtası
ve köknarda kullanılabilir. Omurgada yumuşak ağaç (Ihlamur.—kavak)
kullanmayınız. Omurganın yekpare bir parçadan modelin boyunda olması şartı
yoktur iki veya uç parçadan da olabilir.
Burada dikkat edilecek nokta ek yerlerinin düzgün yapıştırılmasıdır.
Omurgada kullanılacak kontraplağın kalınlığı ise modelin boyuna göredir. 2mm
den 8mm ye kadar olabilir, eğer bu kalınlıklıklarda hazırlattırılabilirse
gürgenin dışında çırasız çam köknar,.ceviz,meşe gibi ağaçlarda kulanı- labilir.
( Giirgen ağacının kullanılmamasındaki israr fırınlanmışta olsa havanın
rutubetinden çalışır. (Oyna bir ağaçtır.) yani çarpılır. modelin ömrünü
kısaltır. (Burada bahsedilen gürgen kontraplak değil. Gürgenden biçtirilmiş
tahtadır.) Giirgenden yapılmış kontraplak kullananın Kavaktan yapılmış
kontraplağı da kullanınız.
POSTA SİSTEMİ
Çok güverteli kalyonlarda toplar
postaların üzerine rastlayabilir o zaman yalnız topların geldiği yerdeki
postalar (A) da görüldüğü gibi yapılacaktır. İsterseniz kıl testeresi ile oymak
kolaylığı bakımından (1) ayrı (2) ayrı parça olabilir.
Veya güverte üzerinde ızgaralı
ambar kapaklarının geldiği postalar (B) de görüldüğü gibi
yapılacaktır.(Buradaki iki ayrı parça olarak kalan kemerelere öksüz kemere
denir).
Tek güverteli gemilerde ise
postalar (C) de gör gibi yapılabilir.(2) no lu parçalar sonradan ilave
edilecektir.Burada görülen (A)(B)(C) postalar fikir bakımından
verilmiştir.Modelci el maharetine göre iki veya tek parça olarak yapabilir. (B)
Şeklindeki (4) numara ile gösterilen kısım ambar ağzıdır. Bu kısımlara
kalyonlarda ızgaralar gelir.
Postalar hazırlanmadan omurgayı çok fazla bir
şekilde eyelemeyiniz. Postaların kesimi bittikten sonra postaların ge1eceği
yuvalar postalara göre fazla boşluk yapmayacak bir şekilde omurgayı markalarken
omurga üzerine gelecek postaların yerlerini markalamamışsanız posta yerlerini de
markalayınız. Eğer omurganız iki veya daha fazla kontraplaktan yapılmışsa çok
düzgün bir şekilde yapıştırınız. (Şekil ) ek yerlerini iki posta arasına
getirirseniz şekilde de görüldüğü gibi
ek yerinin iki yanına ilave parça yapıştırılmak suretiyle omurganın düzgünlüğü
sağlanmış olur. Postalar omurga üzerine tam ve düzgün oturmalıdır. Omurga
üzerindeki posta yerlerini postalar üzerindeki omurga yerlerini çok düzgün ve
itina ile yapınız ki postaları omurga üzerine geçirdiğiniz zaman oynamasınlar. Postalar omurgaya şakuli bir
durumda dursunlar . Omurga bir parçadan
yekpare yapıldığı gibi ve daha fazla parçadan da yapılabilir.
Omurganın ek yerleri tam
postaların altına getirildiği gibi iki posta arasına da getirilebilir.
A— Omurga üç parça
B- Omurga dört parça. Ana omurga
iki posta arasından ek yapılmış
C- Omurga :dört parça Ana omur
ortasından ek yapılmış.
Ana omurganın iki parçadan
yapılacaktır, diye bir kaidesi yok. Elinizdeki malzemeye göre bu ekleri daha
fazla yapabilirsiniz. Ama bu sizin aleyhinize olur. Omurga teknenin ana
elemanıdır. Ve bütün tekneyi fazla ekli
omurga yapmamaya çalışınız. Tek parça yapmaya çalışınız.
D— Daha fazla parçadan yapılmış
omurga iki posta arasına gelen ek yeri A şeklinde görüldüğü gibi yapılır.
Omurganın her iki yanından iki posta arasına girecek vaziyette 3mm kalınlıkta
10-15 mm genişlikte ya kontraplak yada çam veya köknar gibi sert ağaçlardan
parçalar konulur.
Baş ve kıç parçalarının ek
yerlerine de resimde görüldüğü gibi parçalar konulursa ek yerleri hem sağlam
olur hem de düzgünlük sağlamış olursunuz.
B şeklinde ise tam postanın
ortasına gelen ek durumunu görüyorsunuz. Posta ek yerinin tam üzerine
geldiğinden ek yerini posta takviye etmiş olacaktır. Burada başka bir şey
yapmaya lüzum yoktur. Baş ve kıç ekleri A şeklindekinin aynıdır.
(Şekil A)de görüldüğü gibi her
posta ayrı ayrı tam çizilmiştir. Bu modelcinin işini kolaylaştırır. Endazesi
olmayan bir geminin modelini yapmak çok zordur veya yapan kişinin gemileri çok
iyi bilen bir kişi olması lazımdır.
Eğer planımız (Şekil B)
deki,gibi ise o zaman her posta ayrı ayrı şeffaf bir kağıda tek tek çizilir
kağıt ortadan katlanır ve postanın diğer kısmı yarım çizilmiş şekilden aynen
kopya alınır kağıt açıldığında postanın tamamı ortaya çıkmış olur (Şekil C)
bütün postalar için tek tek aynı işlem uygulanır ye bütün postalar ortaya
çıkarılır.
BİR KALYON TEKNESİNİN
POSTA SİSTEMİ YAPILIŞI
Eğer planımız (Şekil B)
deki,gibi ise o zaman her posta ayrı ayrı şeffaf bir kağıda tek tek çizilir
kağıt ortadan katlanır ve postanın diğer kısmı yarım çizilmiş şekilden aynen
kopya alınır kağıt açıldığında postanın tamamı ortaya çıkmış olur (Şekil C)
bütün postalar için tek tek aynı işlem uygulanır ye bütün postalar ortaya
çıkarılır.
Modelci isterse modelin baş ve
kıç kısım1arını kütük olarak yapabilir. Bu modelcinin modelin baş ve kıç
kısımlarına istenilen formu rahatlıkla verme imkanı sağlar.Yukarıda yekpare ve muayyen
kalın1ık parçaların üst üste bindirmek suretiyle yapılış şeklini görüyorsunuz.
Dış Kısımların Kaplanması:
Eski gemilerin dış kısımları
geminin yapacağı açık deniz seferleri, taşıyacağı yük vs. göz önünde
bulundurularak sağlam tahtalardan, kalaslardan yapılırdı. Bu kalasların ek
yerleri de (yivleri, kertmeleri) mevcut zamklrla, katranlarla kalafatlanırdı.
Özellikle Kuzey Avrupa’nın ilk gemilerinin yapımında çoğu kez tahtaların tek
tek dam kiremiti gibi yerleştirilmesi tercih edilirdi. Buna Bindirme (kiremit)
inşa denirdi. Daha yaygın bir yöntemse Armuz (karavel) kaplama idi. Bu inşa
türünde tahtalar düz bir yüzey oluşturacak biçimde yan yana dizilirdi. Yine
gövdeni n dayanıklılığı yönünden çapraz kaplama da kullanılır. Şekil: 69
Eski gemilerde gövde için
dayanıklılık esas ise de modelde bu kadar ağır ve dayanıklı malzemenin kullanılmasına
gerek yoktur. Bizim amacımız teknemizin dış etkilere karşı kendini yeterince
koruyabilmesi, hava koşullarından (nem, sıcak) etkilenmemesidir.
Çalışmalarımızda bu nokta gözden kaçmamalıdır. Eğer kullandığımız malzeme
istediğimiz standarda uymaz ise zamanla oluşacak mekanik hatalar hem modeli
bozacak hem de bizi üzecektir. İşte bunun için gerçek gemi ile model gemi
yapımları arasında bazı farklılıklar vardır. Ger çek geminin bozulan, çöken
gövde veya güverte parçaları kolayca onarıldığı halde modelde onarıma gitmek
zor, bazen de imkansızdır. Bu yüzden daha kaplama aşamasında iken sizleri
uyarmak ve kullanmak zorunda kaldığınız malzemeyi iyi seçmeniz gerektiğini
hatırlatmak istedik.
Kaplama tahtası olarak
daha önce de bahsettiğimiz gibi ıhlamur veya gürgen tercihiniz olmalıdır. Bu
kaplama tahtaları genel olarak 2 x 5 mm kesitli kullanılırsa da geminin
boyutları bunun değişikliğini gerektirebilir. Biz size örnek kaplama teknikleri
vermekteyiz. Eski gemilerin gövde yapıları bir bütün olduğu için kaplama
tahtaları baştan kıça bir eğim gerektirir, bunun için bu tahtaların da eğilmesi
gerekecektir. Bunu bir kaç türlü becerebilirsiniz. Model için kesilmiş tahtalar
ılık su içinde bir süre bekletilebilir ve suyu iyice emen tahtayı gövdeye
yapıştırıcı sürüldükten sonra ince çivilerle postaya çakabilirsiniz. Islak
olduğu için kolayca eğilebilen tahta baş ve kıç bölümlere doğru kıvrıldığında
kırılma yapmadan rahat bir kaplama yapılmasını sağlar. Ancak kaplama sırasında
dikkat edilecek önemli noktalardan birisi de güverte çizgisinin hizasından
başlamak ve bir sağ, bir sol taraftan tahta yapıştırmaktır. Eğer varsa geminin
tirizlerini kalınlık verecek biçimde önceden yapıştırmalıdır. Bundan sonra
kurumaya bıraktığınız gövde eşit miktarda çekme yapacağı için tekneniz deforme
olmaz.
Doğal olarak bu eğme-bükme olayı
başlangıçta sizi biraz zorlayacaktır. Eliniz alıştıkça bunun üstesinden daha
rahat geleceksiniz. Kaplamaların eğme işlemleri için bir başka yöntemde
ısıtmaktır. Kaplamayı mum alevine tutarak istediğiniz formu elde edebildiğiniz
gibi bunu özel kaplama havyası, lehim havyası ya da ütü ile ısıtıp
bükebilirsiniz. Şekil: 71
Aslında ne biçimde çalışmak
istediğiniz size kalmış bir iştir, ama tahtaları eninde sonunda biçimlendirmek
zorunda kalacaksınız. Onun için bir modelci olarak bu işleri iyi yapmak
zorundasınız, Kaplama sırasında alt kısımların yani karinanın kaplanmasında
ıhlamur kullanabilirsiniz, bunları bakır levha ile kaplayabilirsiniz fakat üst
kısımların kaplanmasında mutlaka devrine uygun tahta veya renge sadık kalmak
zorundasınız. Bunun için size ceviz, gürgen, maun gibi renk veren ağaçlar
gerekli olacaktır. Bu tür kaplama tahtalarını elinizin altından eksik etmeyin.
Tüm bu uygulamalar modelcinin el
becerisine veya gereksinimine göre o sırada belirleyeceği şeylerdir. Yine bu
kıvırma için ıslatıp kalıba almakta uygun bir yoldur. Şekil: 72
GENEL OLARAK KAPLAMA
Baş bodoslamanın (omurganın ön
tarafı) iki yanından ilk önce 90 derece açı ile çakı veya maket bıçağı ile
kesik hattı oluşturulur, sonra 45 derecelik çentik hattı oluşturulur. Planda
aksi gösterilmedikçe sarma çıtalarının gireceği baş bodoslamanın iki
tarafındaki bu yarık tam boşaltılmaz ve sarma çıtalarının ucu çentik hattına
uygun şekilde inceltilir. Gövdenin kaplama çıtalarıyla sarma işlemine
geçilmeden önce genellikle önden, arkadan üç veya dört postanın kenarları
kaplama çıtasını tam öpecek şekilde tesviye edilmelidir.
bunları bakır levha ile kaplayabilirsiniz fakat üst
kısımların kaplanmasında mutlaka devrine uygun tahta veya renge sadık kalmak
zorundasınız. Bunun için size ceviz, gürgen, maun gibi renk veren ağaçlar
gerekli olacaktır. Bu tür kaplama tahtalarını elinizin altından eksik etmeyin.
Tüm bu uygulamalar modelcinin el
becerisine veya gereksinimine göre o sırada belirleyeceği şeylerdir. Yine bu
kıvırma için ıslatıp kalıba almakta uygun bir yoldur. Şekil: 72
Daha önce söylediğimiz gibi
kaplama işlemine ana güverte hizasından başlamak gerekir. Tahtaları beyaz
tutkal veya yat tutkalı ile yapıştırdıktan sonra bunları birkaç türlü
tutturabilirsiniz. Örneğin kaplana tahtasını postaya ince çivi ile
çakabilirsiniz, mandalla tutturabilirsiniz yada çelik telle kıstırabilirsiniz.
Şekil: 73 . Yine bu şekilde görüldüğü gibi postalara baştan kıça üst
kısımlarından birer çıta koyarak sarma sırasında çekme yapmasını
önleyebilirsiniz. Sarma işleminde yine dikkat edin, tahtalar bir sağa bir sola
yapıştırılacaktır. Şekil: 74
Gövdeyi sararken baş ve kıç
çevresi her iki tara fa doğru daralacağı için tahtaların uç kısımlarını
inceltmek zorunda kalabilirsiniz. Bu kaplamaların gövdenin biçimine uymasına
özel bir dikkat göstermeniz gerekmektedir. Özellikle görülen dış tahta
kaplamanın, ahşap bir modelin değeri açısından iyi, temiz ve uyum içinde olması
çok önemlidir. Birbirine denk düşen sağ-sol kaplamaların hat hizası us ta bir
işçiliği de gösterir. Şekil: 75
Biz bu tahta boyutlarını 1:50
ölçeğinde bir modele uygulamaya kalksa idik uzunluk 120 - 160 mm, genişlikte 2
- 5 mm arasında olacaktı. Fakat bu ölçüler için kesin kural yoktur. Eski gemi
inşaatçıları tüm yapımlarda son derece bireysel çalışırlardı. Yapım, plan,
hesap her şey sanki kafalarındaydı ve büyük bir sır olarak saklanırdı. Bugüne
kadar eski gemi planlarının kalmayışı biraz da buna bağlıdır. Bugün bizim
Karadenizli tekne yapımcıları da aynen bu yöntemle çalışmakta ve her şeyleri
olan testere ve keserle büyük bir beceriyle son derece mükemmel tekneler ortaya
çıkarmaktadırlar. Fakat biz plana ve gerçeğe sadık kalmak zorunda olduğumuz
için bu yönteme itibar edemeyiz. İşte bu nedenle yaptığımız modelde en ufak
detaya önem vermek, geminin kendisini gösterebileceği her şeyi üzerine işlemek
zorundayız. Bunlardan biri de kaplamasını yaptığımız teknenin üzerindeki
kaplama çivilerinin gösterilmesidir. Şekil: 81 ‘de görüldüğü gibi önce yumuşak
bir cetvelle her postayı dıştan boyuna işaretleriz, bu işaretler doğrultusunda
buralara çivi gömerek güzel bir görüntü verebiliriz. Ayrıca eklemelerin aynı
posta üstüne gelmemesi, uçların ayrı ayrı postalarda birleştirilerek direnci
arttırılır ayrıca gerçek kaplama görüntüsü elde edilmiş olur.
Bu arada şunu hatırlatalım, eğer
posta aralıkları fazla ise yaptığımız kaplamada tutkal kuruduktan sonra bazı
çökmeler olabilir. Bunun için posta aralıkları ne kadar sık olursa bu tür
mekanik hata az olur ve kaplama kalitesi dış görünüm açısından artar. Kaplama
bittiğinde iç kısımlar iyice tutkallanır ve geminin posta aralıklarına uygun
bir şekilde, karinadan itibaren yukarıya kadar bir ince kaplama ile veya bir
tülbentle takviye edilirse kaplamaların ileri de hava koşullarından ve
bulunduğu ortamdan ötürü açılması önlenmiş olur. Şekil: 82
GÜVERTE KAPLAMASI
Dış k kaplaması biten teknenin
güverte kaplaması üç şekilde yapılır.
1- Yekpare 2 veya 3mm ıhlamur
veya kontraplakt kaplanır. Bilahare döşeme tahtalarını belirtmek üzere üzeri
ince biz ile 2-2,.5-3-4-5 mm aralıklarla çizgiler çizilir.
2- Veya yekpare kapladığımız
ıhlamur yada kontraplağın üzerine ince biz ile 2-2,5-3-4-5 mm aralıklarla çizilmiş kaplama tahtası ile
kaplanır
3- Doğrudan doğruya 2-2,.5-3-4-5
mm genişliğinde 2-3 mm kalınlığında çıtalarla
tek tek kaplanır. Burada dikkat edilecek
nokta armuzlar çok düzgün olmalı ve çıtaların armuz aralarında boşluk
kalmamasını sağlamaktır. Bu sistem kalyon,kadırga,kliper veya birinci dünya savaşının
ağır kruvazörlerinde kullanılır çünkü bu gemilerin güverteleri tahta kaplı olup
verniklidirler.
Modeliniz bir muhrip, römarkör, hücumbot yük gemisi ise kaplamaların
armuzlarına aşırı itina gösterilmez çünkü armuz araları macunla kapatılıp yağlı
boya ile boyanacaktır
Kaynakça:Donanma Model Hobi Grubu
Harika bir sayfa bir amatör olarak sayfanızdan çok şeyler öğrendim detaylı bir şekilde anlatılmış emeğinize sağlık teşekkürler.👍👍
YanıtlaSil